måndag 30 april 2007

Inne och Ute

Obehagliga iakttagelser från valborgsfirande

Förra året lät jag mig av misstag övertalas att hälsa på en vän i Uppsala under valborg. Det borde jag inte gjort. Nedan ett axplock av pinsamheterna:

I Uppsala är detta inte främmande den 30 april;
1, Många tror att "festen" börjar kl 8 på morgonen.
2, Folk tar med sina barn (inklusive spädbarn) ut för att dricka hembränt i gräset.
3. De flesta blir sedan så fulla att de inte märker att de har bergsprängaren (javisst, ingen äger något som konstruerats efter 1995) är uppskruvad på högsta volym så att alla kan få ta del av deras störande beteende. Inte heller har de en aning om var de har sina kompisar (många av dem ligger på akuten). Kvällen slutar med att de ramlar i en fontän/å/rabatt.
The End.

Denna regionala skillnad i firandet beror troligen det faktum att de flesta i Uppsala är inflyttade från landet och inte upplevt så mycket av civilisationen. Stackars krakar.
I såna här lägen är jag glad över att bo i en Stad som anser att "fira valborg" innebär en god middag med goda vänner samt att glo på en eld.
Det är trivsammast så.

2 kommentarer:

Annie - PD sa...

Hahaha :D Studenter och Valborg = ett jädra liv. Men det var kul på den tiden det begav sig, nu är en god middag att föredra :)

peachgirl sa...

Några gånger har jag faktiskt haft trevligt på "fest-valborg" eller vad man ska kalla det, men då hade jag
1, rätt alkoholnivå (dvs vid medveteande)
2, rätt skor!

:)